Mindfulness voor scholen


praktische oefeningen voor leraren en leerlingen in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs

Trees van Hennik


categorieën:   Mindfulness
isbn: 9789056703530
uitvoering: paperback
aantal pagina's: 128
druk: 1
verschijningsdatum: 18 jan 2017
status:  Leverbaar
prijs: € 16,95

Dit is een boek met korte effectieve mindfulness-oefeningen voor leraren en leerlingen in het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Mindfulness is leven in aandacht, vriendelijk, in het moment zelf en niet oordelend. Mindfulness raakt direct ons mens-zijn. Het is ons natuurlijk vermogen aandacht te hebben bij wat we doen, denken en voelen op het moment zelf zonder er gelijk op te reageren. Het gaat over het accepteren van alles wat er is en een wakkere houding aannemen in het hier en nu. Leraren en kinderen ervaren in onze snel veranderende maatschappij meer stress en ongemak. Zij raken overvoerd met prikkels en hoge verwachtingen door de toenemende stroom informatie. Veel leerlingen ervaren stress door pesten, gevoelens van isolatie, onzekerheid en faalangst. Inbouwen van rustmomenten om in balans te blijven gaat niet vanzelf en integratie van mindfulness helpt daar zeker bij.

 

Mindfulness wordt al op diverse scholen in binnen- en buitenland aangeboden in het kader van stresspreventie: het biedt concrete vaardigheden concentratie te verbeteren en stress te voorkomen. De oefeningen variëren van 1 tot 10 minuten.

 

Het boek wordt aangevuld met tien geleide meditaties die apart verkrijgbaar zijn, en die kopers van het boek gratis kunnen downloaden (zie actiecode op p. 4).

 

De Mindfulness voor…-reeks kwam aan bod in deze nieuwsbrief.

NBD | Biblion 31 maart 2017

Een boek over mindfulness voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De auteur legt uit wat mindfulness is, wat het effect kan zijn van mindfulness, hoe je het kunt introduceren in je klas en integreren in je onderwijspraktijk. Dan volgt een hoofdstuk met oefeningen speciaal voor leerkrachten, die kunnen helpen om stress te voorkomen.

 

De volgende drie hoofdstukken bieden oefeningen voor respectievelijk basisschoolkinderen, leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De auteur heeft het boek geschreven vanuit de gedachte dat leerlingen het steeds drukker krijgen, dat er steeds meer leerlingen zijn die zich moeilijk kunnen concentreren en dat steeds meer leerlingen stress, gevoelens van onzekerheid en faalangst hebben. 

 

Mindfulness, dat zich richt op het creëren van aandacht en rust zou hierbij kunnen helpen en zou ook een positieve invloed kunnen hebben op hun leerprestaties. De auteur is pedagoog, gaf preventietrainingen aan mensen met onder meer burn-out-klachten en is nu mindfulnesstrainer, kindercoach en psychotherapeute. 

Login of registreer om een recensie toe te voegen.