Praktijkboek - Werken met paradoxen


Lenette Schuijt


categorieën:   Nieuwe arbeid / ZIN-Praktijk
isbn: 9789056701413
uitvoering: Genaaid gebonden met stofomslag
aantal pagina's: 336
druk: 1
verschijningsdatum: 17 jul 2006
status:  Leverbaar
prijs: € 21,50

In recente managementpublicaties wordt de praktijk van een leider steeds vaker voorgesteld als paradoxaal. Veel managers hebben het gevoel dat ze moeten opereren vanuit een spagaat: enerzijds dienen zij een sterk bedrijfsmatige, outputgerichte aanpak te ontwikkelen, anderzijds moeten zij meer aansluiten bij hun cliënten, maatwerk leveren en innovatieve diensten ontwikkelen. Deze twee staan vaak op gespannen voet met elkaar.
In dit boek biedt de auteur praktische handvatten voor het hanteren en integreren van tegengestelde krachten in organisatie en leiderschap. Het boek is ontstaan door het werken in de praktijk met de paradox ‘met ziel en zakelijkheid’. Verrassende inzichten in paradoxen en de paradoxale aard van organisatieverschijnselen worden afgewisseld met sprekende en actuele praktijkvoorbeelden. Je vind inspirerende portretten en cases van organisaties die streven naar bezielde zakelijkheid, maar ook voorbeelden van de dagelijkse worsteling die dit inhoudt. Je treft oefeningen om waar nodig één van beide zijden van een paradox te versterken en oefeningen die u prikkelen om schijnbare tegenstellingen met elkaar te verbinden, zoals ‘liefdevolle confrontaties’. De praktische oefeningen in dit boek zijn gegroepeerd rondom de vijf paradoxen uit Met Ziel en Zakelijkheid (2001), maar je maakt daarnaast kennis met vele andere persoonlijke en organisatieparadoxen.

NBD | Biblion 8 juni 2010

Studieboek met vier strategieen voor managers voor het hanteren en integreren van tegengestelde krachten in (non-profit) organisaties. De auteur maakt daarbij gebruik van de paradox, een bewering die schijnbaar in zichzelf tegenstrijdig is door een verwarring van logische niveaus. Dus niet gelijk aan een dilemma, dat dwingt tot een keuze uit gelijkwaardige alternatieven. Het is een (afzonderlijk leesbaar) vervolg op 'Met ziel en zakelijkheid' (2001) van dezelfde auteur. De vier strategieen worden toegelicht met veel voorbeelden en oefeningen, veelal van reflectieve aard en handelend over bezieling (ideaal) versus zakelijkheid. Sommige oefeningen kan men thuis doen en andere op het werk, alleen of samen met collega's. Met de tips die ze geeft, zoekt ze aansluiting bij de managementmethoden 'zelfsturende teams' en 'sturen op hoofdlijnen'. Duidelijk en helder geschreven voor managers, om te ontdekken hoe zij hun ideele opvattingen zakelijk (resultaatgericht, efficient en met kostenreductie) in de praktijk kunnen brengen. Indirect gaat het ook over het bedenken van redenen om zichzelf en anderen te motiveren.

(Biblion recensie, Drs. J.J.M. van der Heijden)

Login of registreer om een recensie toe te voegen.